Riziko vzniku zranenia je súčasťou behania, s ktorou musí počítať každý bežec. Až 50% bežcov sa každoročne trápi s určitým typom zranenia. Ak sa vyzbrojíte správnymi vedomosťami ako sú dávkovanie zaťaženia, kompenzačné a silové cvičenia a správna regenerácia zistíte, že môžete obmedziť riziko zranenia na minimum.

Bežci sa najčastejšie trápia so zraneniami ako sú:

  1. Bežecké koleno (Patelofemorálny syndróm)
  2. Zápal Achilovej šľachy (tendinopatia)
  3. Syndróm tibiálneho stresu (bolesť v oblasti predkolenia)
  4. Bolesť plantárnej fascie (chodidla v blízkosti pätovej kosti)
  5. Iliotibiálny syndróm (bolesť vonkajšej strany stehna)
  6. Piriformis syndróm (bolesť na sedacom svale)
  7. Poranenia svalov, šliach a väzov
  8. Únavová zlomenina

 

V tejto časti sa budeme venovať jednému z najčastejších bežeckých zranení s názvom bežecké koleno alebo Patelofemorálny syndróm. Štatisticky sa každoročne lieči až 21% zranených bežcov na toto zranenie. „Bežecké koleno“ je definované ako bolesť (zápal) v okolí alebo za patelou, ktorá sa zhoršuje aktivitami zaťažujúcimi patelofemorálny kĺb (kĺb medzi jabĺčkom a stehennou kosťou).

Prečo sa táto bolesť objavuje tak často a čo je jej príčina? Je to veľmi komplexná mozaika medzi rôznymi anatomickými, biomechanickými, psychologickými a sociálnymi vplyvmi, ktoré sú navzájom prepojené a prispievajú k bolesti. V skratke všetky pohyby, pri ktorých je ohyb kolena väčší ako 30° čiže beh, drep, chôdza po schodoch, výpad atď. sú pohyby, ktoré výrazne ovplyvňujú a prehlbujú bolesť v tejto oblasti. Keby sme sa mali na to pozrieť z hľadiska anatómie a biomechaniky bližšie, tak medzi kľúčové mechanizmy, ktoré prispievajú k zápalu patelofemorálnej šľachy sú:

  1. Pronačné postavenie chodidla (chodidla padnuté dovnútra)
  2. Valgus kolien (kolená do tvaru X)

    Obr. 1  pronácia ČK a valgus       kolena

  3. Oslabené sedacie svaly
  4. Oslabená vnútorná hlava štvorhlavého stehenného svalu
  5. Zvýšená addukcia (unoženie) bedra, vnútorná rotácia bedra
  6. Veľké tréningové zaťaženie (objem, intenzita)

Na obrázku vidíme jeden z mechanizmov spôsobujúcich bežecké koleno, na ktorom si vysvetlíme ako to všetko funguje resp. nefunguje. Vidíme znázornené padnuté chodidlo dovnútra, čo zapríčiňuje vnútornú rotáciu predkolenia a následný valgus (kolena padnuté do X) kolien. Ak sa k tomu pridajú aj oslabené sedacie svaly a interná rotácia stehennej kosti a rotácia panvy, problém menom bežecké koleno je na svete. To zapríčiňuje ekonomicky nevýhodnú pozíciu pre jabĺčko a nepríjemné trecie pohyby aktívnych štruktúr o tie pasívne, čo následne spôsobuje zápalový proces v danom mieste. Samozrejme spúšťač toho všetkého je keď sa telo dostane do neprimeraného zaťaženia vzhľadom na výkonnosť rekreačného bežca.

Liečba bežeckého kolena začína protizápalovými liekmi, dočasné zníženie tréningovej záťaže a korekciou ekonomicky nevýhodného postavenia kĺbov dolnej končatiny. Cieľom je posilniť oslabené svaly (najmä vnútornú hlavu štvorhlavého stenného svalu a sedacích svalov) a strečing preťažených svalov, aby sa táto  nerovnováha medzi nimi, ktorá spôsobuje preťaženie v danom mieste vykompenzovala.

Bežci sú povestní tým, že behajú aj napriek bolesti, no je zásadne rozoznať bolesť z únavy a bolesť zo zranenia. Ak počas behu alebo po ňom pociťujeme bolesť, ktorú by sme ohodnotili číslom vyšším ako 3 z desaťbodovej stupnice, najlepším riešením by bolo dať si prestávku s tréningom a vyhľadať  odbornú pomoc fyzioterapeuta, aby Vám pomohol s optimálnym zaťažením a pomohol Vám rozoznať asymetrie, ktoré vám zapríčiňujú bolesť.

Napíšte nám

V prípade záujmu alebo akýchkoľvek otázok nám neváhajte napísať.

Meno je povinné

Priezvisko je povinné

E-mail uveďte v tvare meno@server.sk

Pole je povinné

Niečo sa pokazilo

Ďakujeme za vašu správu. Bola odoslaná.

Naši partneri